A man in handcuffs stands in front of a police officer.

زندانیان ایرانی در خارج از کشور

 رسيدگي به امور ايرانيان زنداني در خارج از کشور که تحت هر عنوان، به هر علت و جرمي گرفتار شده اند، بر عهده اداره امور اجتماعي مي‌باشد. در همين راستا خدمات زير به خانواده زندانيان ارائه مي‌شود.

فهرست

الف: پيگيري وضعيت زنداني؛

    بستگان درجه يک زنداني (شامل پدر، مادر، خواهر، برادر، همسر و فرزندان) مي توانند با ارائه اصل مدارک هويتي(شناسنامه و کارت ملي) خود و فرد زنداني، پس از تکميل فرم درخواست، نسبت به پيگيري آخرين وضعيت سلامتي و قضائي (آخرين حکم دادگاه) وي اقدام نمايند.

ب: حواله وجه براي زنداني؛

    بستگان درجه يک زنداني جهت تأمين نيازهاي شخصي وي مي‌توانند از طريق مراجعه به اداره امور اجتماعي و تکميل فرم حواله وجه، ماهانه مبلغ 200 يورو براي زنداني حواله نمايند. فرد مراجعه کننده بايد قبل از مراجعه نسبت به تهيه يورو اقدام نمايد.
   * قابل ذکر است حواله مبالغ بيش از 200 يورو در ماه، امکان پذير نبوده و در صورتي که ضرورتي جهت حواله وجود داشته باشد، اين موضوع بايد به تأييد نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در آن کشور برسد.

ج: ارسال نامه شخصي براي زنداني؛

    بستگان درجه يک زنداني (شامل پدر، مادر، خواهر، برادر، همسر و فرزندان) مي‌توانند با ارائه اصل مدارک هويتي(شناسنامه و کارت ملي) خود و فرد زنداني، پس از تکميل فرم درخواست، نسبت به ارسال نامه شخصي براي فرد زنداني اقدام نمايند.
خبر دستگیری ایرانیان در خارج از کشور به سه صورت به اداره امور اجتماعی اطلاع داده می‌شود.
۱- افراد درجه 1 خانواده فرد متهم اعم از پدر و مادر، خواهر، برادر، زن و فرزندان با مراجعه به اداره امور اجتماعی خبر دستگیری وی را اطلاع داده و درخواست رسیدگی می‌نمایند.
۲-نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشور مربوطه به استناد اعلام مقامات محل خبر بازداشت متهم ایرانی را منعکس می‌نمایند.
۳- جراید کشورمان به استناد خبرهای دریافتی از خبرگزاری‌های مختلف جهان دستگیری متهم را درج می‌نمایند. در این حال بایستی صحت خبر از نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در آن کشور استعلام شود.
در صورت تایید خبر دستگیری اعلام وقت دادگاه و ارسال خلاصه پرونده و نتیجه دادگاه. بعد از مشخص شدن نوع حکم و مدت محکومیت و یا جریمه نقدی هماهنگی با خانواده زندانی در این خصوص به عمل خواهد آمد.
در صورتیکه زندانی تنها به زندان محکوم شده باشد، بهترین راه ارتباطی با خانواده اداره امور اجتماعی در وزارت امور خارجه و یا دفاتر وزارت امور خارجه در استان‌ها می باشد. خدماتی که در این زمینه ارائه می‌گردد: شامل ارسال نامه، پیگیری وضعیت زندانی در زندان، ارسال پول {تا سقف دویست یورو در ماه} و در صورت نیاز به ارسال وکالت از سوی زندانی با تنظیم وکالتنامه در سامانه میخک{ https://mikhak.mfa.gov.ir} بدون دریافت هزینه و ارسال کد رهگیری از طریق اداره امور اجتماعی به نمایندگی کشورمان و چاپ وکالتنامه توسط سفارت و اخذ امضاء فرد زندانی توسط نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در آن کشور، که پس از تایید، اصل وکالتنامه از طریق پست سیاسی به وزارت امور خارجه ارسال تا در اختیار خانواده ایشان قرار گیرد.
درخصوص کشورهایی که موافقتنامه انتقال محکومین با جمهوری اسلامی ایران دارند مراحل اجرائی انتقال شامل اعلام موافقت مراجع قضائی کشور محل ارتکاب جرم به سفارت کشورمان در کشور مربوطه، اعلام به اداره امور اجتماعی، اتخاذ تدابیر لازم از سوی اداره امور اجتماعی وزارت امور خارجه و هماهنگی با وزارت دادگستری کشورمان جهت اعلام سند التزام، اعلام موافقت مراجع قضائی کشورمان به سفارت جمهوری اسلامی ایران در آن کشور جهت اعلام نهائی به مقامات محل – تعیین مکان و زمان انتقال موصوف می‌باشد.
خانواده زندانیانی که از نظر مالی دچار مشکل هستند برای دریافت کمک هزینه از کمیته امداد امام خمینی {ره} و یا بنیاد تعاون زندانیان کشور، نیازمند معرفی نامه از وزارت امور خارجه می‌باشند.
لازم به یادآوری است با استناد به درخواست خانواده زندانی جهت دریافت هرگونه مساعی متصوره به جهت وضعیت مالی نامطلوب، مراتب به بنیاد تعاون زندانیان کشور جهت بررسی‌های کارشناسی ارسال میگردد. در ارتباط با کمیته امداد امام خمینی {ره}، آن ارگان حسب درخواست‌های واصله از سوی خانواده صحت و سقم زندانی بودن فرد را از اداره امور اجتماعی وزارت امور خارجه استفسار می‌نماید که با اتکا به اطلاعات پاسخ به استعلام ارگان مربوطه انجام می‌‌پذیرد.
ملاقات‌های دوره ای با زندانیان که به صورت ماهانه با فصلی صورت میگیرد.
ملاقات در موقعیت‌های خاص اعم از سال نو، ایام ماه رمضان و تهیه اقلام مورد نیاز زندانی در حد توان نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور.

آدرس اداره امور اجتماعي وزارت امور خارجه

تهران، ميدان امام خميني(ره)، خيابان امام خميني(ره)، ساختمان شماره 3  وزارت امور خارجه.