دسترسی ایرانیان خارج از کشور ثنا

دسترسی ایرانیان خارج از کشور به خدمات الکترونیک قضایی (سامانه ثنا)

پس از راه اندازی سامانه ثنا در داخل کشور توسط قوه قضائیه و الزامی شدن استفاده از این سامانه الکترونیکی برای بهره مندی از خدمات قضایی از سال ۱۳۹۹ سامانه ثنا خارج از کشور هم برای ایرانیان خارج از کشور راه اندازی شده است. اگر به عنوان یک شهروند ایرانی در خارج از کشور زندگی می‌کنید و یا به واسطه پروندهایی با یک ایرانی خارج از کشور ارتباط دارید آشنایی با سامانه اینترنشنال عدل ایران به آدرس https://international.adliran.ir برای شما می‌تواند مفید باشد.

فهرست

سامانه ثنا که به واسطه آدرس الکترونیکی آن عدل ایران هم شناخته می‌شود یکی از مهمترین سامانه‌های قوه قضائیه برای کلیه شهروندان ایرانی است. مهمترین بخش این سامانه که سامانه ابلاغ قضایی هم شناخته میشود ابلاغ الکترونیک دادگستری است که دیگر به صورت کاغذی ارسال نمی‌شود.

سامانه ثنا در حقیقت جهت حذف فرآیند ارسال‌های حضوری و کاغذی ابلاغیه‌های قضایی است که این روند را آسانتر و بدون اشکال کرده است. در این شیوه دیگر مشکلاتی مانند تغییر آدرس، نبودن شخص برای دریافت ابلاغیه و دیگر موضوعاتی که با حضوری بودن ابلاغیه متصور است پیش نمی‌آید. ابلاغیه‌های قضایی در حال حاضر برای هر ایرانی به صندوق اختصاصی پیام‌های الکترونیک وی در این سامانه ارسال می‌شود. همچنین در این سامانه امکان ثبت شکوائیه و دادخواست بصورت غیرحضوری برای وکلای دادگستری فراهم شده است.

امکانات و مزایای سامانه ثنا برای ایرانیان خارج از کشور

همچنان که گفته شد؛ در سال ۱۳۹۹ قوه قضائیه برای ایرانیان خارج از کشور امکان تازه‌ای فراهم کرد. قوه قضائیه در این سال امکان ثبت نام الکترونیک و غیرحضوری در سامانه ثنا را برای این گروه از شهروندان ایرانی ایجاد نمود. تا پیش از آن ثبت نام فقط به صورت حضوری و در داخل کشور میسر بود و یک ایرانی در خارج از کشور نمی‌توانست کد ثنا برای ورود به این سامانه داشته باشد و از خدمات آن استفاده کند. اما در حال حاضر تمامی ایرانیان خارج از کشور با داشتن ثنا، بدون مراجعه به سفارت و سرکنسول‌گری‌های ایران به راحتی می‌توانند از خدمات متنوع این سامانه که در ذیل درج گردیده استفاده کنند.

  • دریافت ابلاغ‌های قضایی به صورت الکترونیک از خارج از کشور
  • پیگیری برخط روند رسیدگی به پرونده‌های داخل کشور، از خارج از کشور
  • امکان دریافت گواهی عدم سوء پیشینه برای ایرانیان خارج از کشور
  • امکان گرفتن وکیل از طریق قرارداد الکترونیک وکالت با داشتن ثنا
  • استفاده از جلسات دادرسی الکترونیک که در داخل کشور انجام می‌شود
  • امکان ثبت درخواست‌های دیوان عدالت اداری که به صورت غیرحضوری قابل ثبت باشد
  • امکان ثبت درخواست‌های ایرانیان خارج از کشور در سامانه سامع (سامانه ارتباط مردمی قوه قضاییه) و پیگیری آن

ثبت نام در اینترنشنال عدل ایران و احراز هویت

با ورود به این سامانه و ثبت اطلاعات شخصی کدی برای تلفن همراه شما ارسال می‌شود که بعد از تائید آن وارد مرحله تائید هویت چهره و امضا می‌شوید. این بخش نیز به صورت غیرحضوری است و تائید چهره توسط رایانه و تطبیق چهره با تصویر شما در سیستم ثبت احوال به صورت فوری و در لحظه انجام می‌شود. در صورتیکه این مرحله تائید شود کد ثنا به شماره تلفن شما ارسال شده و از همان لحظه می‌توانید از امکانات سامانه ثنا استفاده نمائید.  لازم به ذکر است سابقا یکی مشکلات ایرانیان خارج از کشور برای دسترسی به خدمات قضایی و عدم دسترسی به ثنا بحث شماره تلفن همراه بود، که در این زمینه مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه با همکاری وزارت ارتباطات توانست با استفاده از دو پیام رسان داخلی گپ و آی گپ حساب کاربری افراد را در این پیام رسان‌ها بپذیرد یعنی تمامی پیام‌ها از طریق این حساب کاربری و نقطه تماس قوه قضاییه با ایرانیان خارج از کشور باشد. همچنین مقرر شده سایر پیام رسان‌های داخلی به این فرایند بپویندند. بنابراین هم وطنان خارج از کشور می‌توانند فرآیند ثبت‌نام و احراز هویت ثنا خود را بدون نیاز به شماره همراه داخلی و امکان پرداخت ارزی با کارت‌های بین‌المللی همچون مستر کارت و ویزا کارت از طریق سامانه خدمات الکترونیک قضایی ایرانیان خارج از کشور اپراتور آی‌تی‌ساز (https://international-sana.itsaaz.com) اقدام نمایند.

لازم به ذکر است در صورتیکه در خارج از کشور حضور دارید و به سیمکارت تلفن همراه (اپراتور‌های ایرانی)، دسترسی ندارید، می‌توانید از شماره تلفن همراه خارج از کشور استفاده نمایید. این استفاده منوط به این موضوع است که قبل از ثبت نام ثنا، با شماره همراه خارج از کشور در یکی از پیام رسان‌های گپ یا آی گپ حساب فعال داشته باشید تا در هنگام ثبت نام ثنا و درج شماره تلفن همراه، با انتخاب شماره من در پیام رسان فعال است، تعیین نمایید پیام‌های اطلاع رسانی ADLIRAN در کدام پیام رسان برایتان ارسال شود. دقت داشته باشید در صورت انتخاب ارسال از طریق پیام رسان، پیام‌های اطلاع رسانی ADLIRAN فقط از طریق همان پیام‌رسان انتخاب شده برایتان ارسال می‌شود.

امکان تغییر شماره تلفن همراه خارجی به شماره تلفن همراه ایرانی و متعاقب آن، غیرفعال سازی دریافت از طریق پیام رسان نیز وجود دارد. جهت این کار، تیک مربوطه را بردارید تا پیام‌های اطلاع رسانی ADLIRAN از طریق پیامک برایتان ارسال شود. همچنین بعد از ثبت نام، امکان اضافه نمودن حداکثر ۳ شماره تلفن همراه دیگر جهت اطلاع رسانی بیشتر میسر است. همچنین با وارد نمودن پست الکترونیکی، امکان دریافت پیام‌های اطلاع رسانی ADLIRAN از طریق پست الکترونیکی نیز فراهم است.

قرارداد با وکیل دادگستری از طریق سامانه ثنا (قرارداد الکترونیک)

یکی از مزایای اینترنشنال عدل ایران برای ایرانیان خارج از کشور امکان گرفتن وکیل بدون حضور در ایران است. در صورتی که شخص در سامانه ثنا ثبت نام کند می‌تواند به صورت غیرحضوری برای پرونده‌های قضایی خود وکیل دادگستری بگیرد و وکالتنامه نیز به صورت الکترونیکی و غیر حضوری امضا می‌شود. از این امکان برای طلاق غیرحضوری، رفع ممنوع الخروجی و برداشتن اعلان قرمز اینترپل، رفع مصادره اموال و توقیف حساب‌ها و بطور کلی کلیه دعاوی حقوقی و کیفری هم استفاده می‌شود. در واقع ایرانیان خارج از کشور بدون حضور در ایران می‌توانند با کمک و همراهی یک وکیل دادگستری کلیه دعاوی خود را در داخل کشور طرح نموده و از دعاوی مطروحه علیه خود دفاع کنند و از طریق ثنا فرایند کار پرونده را ملاحظه و ابلاغیه‌های قضایی را دریافت کنند.

درخواست گواهی عدم سوء پیشینه از طریق سامانه اینترنشنال عدل ایران

بسیاری از ایرانیان خارج از کشور برای موضوعات مربوط به شهروندی خود در دیگر کشورها به گواهی عدم سوء پیشینه نیاز پیدا می‌کنند. تا پیش از راه اندازی سامانه ثنا برای ایرانیان خارج از کشور فقط از طریق سامانه میخک امکان درخواست گواهی‌عدم سوء پیشنیه برای آنها میسر بود که زمان زیادی هم تا تائید و صدور آن لازم بود. از طریق اینترنشنال عدل ایران درخواست‌های گواهی‌عدم سوء پیشنیه در زمان کوتاهی صادر می‌شوند و نسخه پی دی اف آن در سامانه ثنا قرار میگیرد و قابل دانلود است.

لازم به ذکر است رویت ابلاغیه‌ها و متن دادنامه‌های صادر شده، اطلاع‌رسانی روند پرونده، اخذ نوبت از واحدهای قضایی برای پرونده‌های خود، درخواست گواهی‌عدم سوءپیشینه و همچنین عقد قرارداد وکالت با وکلای دادگستری به صورت غیرحضوری در سامانه میخک و ثنا متفاوت از هم می‌باشند. سامانه میخک زیرمجموعه وزارت امورخارجه ایران و سامانه ثنا مربوط به قوه قضائیه است. تا پیش از سامانه ثنا خارج از کشور درخواست گواهی‌عدم سوء پیشینه و ثبت وکالت با وکیل دادگستری مع‌الواسطه از طریق وکیل مدنی فقط از طریق سامانه میخک امکانپذیر بود اما پس از راه اندازی سامانه اینترنشنال عدل ایران هر دو خدمت فوق به شکل ساده‌تر و کم هزینه‌تر از این سامانه درخواست و انجام می‌شود.