ثبت نام در سامانه ثنا

برای ایرانیان خارج از کشور و اعطای وکالت دادگستری بدون حضور در ایران

پس از راه اندازی سامانه ثنا در داخل کشور توسط قوه قضائیه و الزامی شدن استفاده از این سامانه الکترونیکی برای بهره مندی از خدمات قضایی از سال 1399 سامانه ثنا خارج از کشور هم برای ایرانیان خارج از کشور راه اندازی شده است. اگر به عنوان یک شهروند ایرانی در خارج از کشور زندگی می کند و یا به واسطه پرونده‌ای با یک ایرانی خارج از کشور ارتباط دارید آشنایی با سامانه اینترنشنال عدل ایران به آدرس www. international. adliran. ir برای شما مفید می‌تواند باشد.
سامانه ثنا که به واسطه آدرس الکترونیکی آن عدل ایران هم شناخته می‌شود یکی از مهم‌ترین سامانه‌های قوه قضائیه برای کلیه شهروندان ایرانی است. مهم‌ترین بخش این سامانه که سامانه ابلاغ قضایی هم شناخته می‌شود ابلاغ الکترونیک دادگستری است که دیگر به صورت کاغذی ارسال نمی‌شود.
سامانه ثنا در حقیقت جهت حذف فرآیند ارسال‌های حضوری و کاغذی ابلاغیه‌های قضایی است که این روند را آسان‌تر و بدون اشکال کرده است. در این شیوه دیگر مشکلاتی مانند تغییر آدرس، نبودن شخص برای دریافت ابلاغیه و دیگر موضوعاتی که با حضوری بودن ابلاغیه متصور است پیش نمی‌آید. ابلاغیه‌های قضایی در حال حاضر برای هر ایرانی به صندوق اختصاصی پیام‌های الکترونیک وی در این سامانه ارسال می‌شودهمچنین در این سامانه امکان ثبت شکوائیه و دادخواست بصورت غیرحضوری برای وکلای دادگستری فراهم شده است.
امکانات سامانه ثنا برای ایرانیان خارج از کشور
همچنان که گفته شد.در سال ۱۳۹۹ قوه قضائیه برای ایرانیان خارج از کشور امکان تازه‌ای فراهم کرد. قوه قضائیه در این سال امکان ثبت نام اکترونیک و غیرحضوری در سامانه ثنا را برای این گروه از شهروندان ایرانی ایجاد شد. تا پیش از آن ثبت نام فقط به صورت حضوری و در داخل کشور میسر بود و یک ایرانی در خارج از کشور نمی‌توانست کد ثنا برای ورود به این سامانه داشته باشد و از خدمات آن استفاده کند. در حال حاضر تمامی ایرانیان خارج از کشوربه راحتی می‌توانند از خدمات متنوع این سامانه استفاده کنند.
هموطنان ایرانی خارج از کشور، می‌توانند از کلیه خدمات قضایی همچون رویت ابلاغیه‌ها و متن دادنامه‌های صادر شده، و اخذ نوبت از واحدهای قضایی برای پرونده‌های خود و همچنین درخواست گواهی‌عدم سوءپیشینه و سایر امکانات این سامانه استفاده کنند.
ثبت نام در اینترنشنال عدل ایران و احراز هویت
ثبت نام در اینترنشنال عدل ایران (سامانه ثنا خارج از کشور) از دو آدرس اینترنتی kharej. adliran. ir و international. adliran. ir امکان‌پذیر است. با ورود به این سامانه و ثبت اطلاعات شخصی کدی برای تلفن همراه شما ارسال می‌شود که بعد از تائید آن وارد مرحله تائید هویت چهره و امضا می‌شوید.
این بخش نیز به صورت غیرحضوری است و تائید چهره توسط رایانه و تطبیق چهره با تصویر شما در سیستم ثبت احوال به صورت فوری و در لحظه انجام میشود. در صورتیکه این مرحله تائید شود کد ثنا به شماره تلفن شما ارسال شده و از همان لحظه می‌توانید از امکانات سامانه ثنا استفاده نمائید.
قرارداد با وکیل دادگستری از طریق سامانه ثنا
یکی از مزایای اینترنشنال عدل ایران international. adliran. ir برای ایرانیان خارج از کشور امکان گرفتن وکیل بدون حضور در ایران است. در صورتی که شخص در سامانه ثنا ثبت نام کند می‌تواند به صورت غیرحضوری برای پرونده‌های قضایی خود وکیل دادگستری بگیرد و وکالتنامه نیز به صورت الکترونیکی و غیر حضوری امضا می‌شود. از این امکان برای طلاق غیرحضوری ، رفع ممنوع الخروجی و برداشتن اعلان قرمز اینترپل ، رفع مصادره اموال و توقیف حساب ها و بطور کلی کلیه دعاوی حقوقی و کیفری هم استفاده می‌شود. در واقع ایرانیان خارج از کشور بدون حضور در ایران می توانند با کمک و همراهی یک وکیل دادگستری کلیه دعاوی خود را در داخا کشور طرح نموده و از دعاوی مطروحه علیه خود دفاع کنند و از طریق ثنا فرایند کار پرونده را ملاحظه و ابلاغیه های قضایی را دریافت کنند.
درخواست گواهی‌عدم سوء پیشینه از طریق سامانه اینترنشنال عدل ایران
بسیاری از ایرانیان خارج از کشور برای موضوعات مربوط به شهروندی خود در دیگر کشورها به گواهی‌عدم سوء پیشینه نیاز پیدا می‌کنند. تا پیش از راه اندازی سامانه ثنا برای ایرانیان خارج از کشور فقط از طریق سامانه میخک امکان درخواست گواهی‌عدم سوء پیشنیه برای آنها میسر بود که زمان زیادی هم تا تائید و صدور آن لازم بود.از طریق اینترنشنال عدل ایران درخواست‌های گواهی‌عدم سوء پیشنیه به طور متوسط در دو روز کاری صادر می‌شوند و نسخه پی دی اف آن در سامانه ثنا قرار می‌گیرد.
در پایان به عنوان نتیجه باید تاکید کرد که رویت ابلاغیه‌ها و متن دادنامه‌های صادر شده، اطلاع‌رسانی روند پرونده، اخذ نوبت از واحدهای قضایی برای پرونده‌های خود، درخواست گواهی‌عدم سوءپیشینه و همچنین عقد قرارداد وکالت با وکلای دادگستری به صورت غیرحضوری.سامانه میخک و ثنا متفاوت از هم می‌باشند سامانه میخک زیرمجموعه وزارت امورخارجه ایران و سامانه ثنا مربوط به قوه قضائیه است. تا پیش از سامانه ثنا خارج از کشور درخواست گواهی‌عدم سوء پیشینه و ثبت وکالت با وکیل دادگستری مع الواسطه از طریق وکیل مدنی فقط از طریق سامانه میخک امکان‌پذیر بود اما پس از راه اندازی سامانه اینترنشنال عدل ایران هر دو خدمت فوق به شکل ساده‌تر و کم هزینه تر از این سامانه درخواست و انجام می‌شود.