تملک اموال غیرمنقول در نظام حقوقی ترکیه

تملک اموال منقول در نظام حقوقی ترکیه برای اتباع خارجی

فهرست

در کشور ترکیه اتباع خارجی حق هر نوع تحصیل مال منقول را دارند و در زمینه سرمایه‌گذاری و تملک سهام نیز محدودیت‌های به مراتب کمتری نسبت به حقوق ایران وجود دارد. بر اساس قانون سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، اشخاص حقیقی که دارای ملیت خارجی هستند و اشخاص حقوقی تاسیس شده تحت قوانین کشورهای خارجی و نیز نهادهای بین‌المللی می‌توانند اقدام به سرمایه‌گذاری در ترکیه نمایند. برای سرمایه‌گذاری در ترکیه داشتن ملیت و اقامت نیاز نیست. این سرمایه‌گذاری می‌تواند به شکل‌های زیر صورت گیرد:

  • سرمایه نقدی به شکل ارز قابل تبدیل، خریداری شده و فروخته شده از سوی بانک مرکزی ترکیه؛
  • سهام و اوراق قرضه به جز اوراق قرضه خزانه و سایر اشکال سرمایه در قالب سهم داشتن در شرکت‌ها؛
  • ماشین آلات و تجهیزات؛
  • مالکیت‌های صنعتی و فکری که در خارج تحصیل شده‌اند؛
  • تأسیس یک شرکت یا شعبه جدید؛
  • مشارکت در یک شرکت موجود .

در فرض نبود موافقت‌نامه‌های بین‌المللی و یا مقررات قانونی خاص مغایر، سرمایه گذاران خارجی در سرمایه گذاری در ترکیه آزادند و با سرمایه گذاران داخلی در این خصوص تفاوتی ندارند؛ این یعنی آزادی سرمایه‌گذاری و اصل رفتار ملی .
سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند آزادانه از طریق بانک‌ها یا مؤسسات مالی خاص، منافع، سود سهام و عایدات ناشی از فروش یا نقد کردن تمام یا بخشی از یک سرمایه‌گذاری به علاوه موافقتنامه‌های مدیریت، موافقتنامه‌های مساعدت فنی و … را به خارج منتقل کنند .
همچنین اشخاص خارجی مجاز به خرید و فروش آزادانه و بدون دریافت مجوز خاص انواع اوراق بهادار از طریق بانک‌ها و مؤسسات مجاز تحت قوانین حاکم بر سرمایه‌گذاری ترکیه هستند. سقف معینی برای تملک سهام شرکت‌ها در قوانین ترکیه دیده نمی‌شود و سود سهام و سهم الشرکه پس از کسر مالیاتهای مشمول از طریق سیستم بانکی به خارج از کشور قابل انتقال است.
هر شخص خارجی می‌تواند نسبت به خرید خودرو در ترکیه اقدام نماید. اتباع خارجی که دارای مجوز اقامت رسمی و قانونی هستند، می‌توانند از امتیاز وسیله نقلیه معاف از مالیات بهره مند گردند. این افراد در مواردی مانند خرید خودرو صفر از نمایندگی در ترکیه، خرید خودرو کارکرده معاف از مالیات از اتباع خارجی دیگر و یا حتی وارد کردن خودرو شخصی خود به ترکیه از معافیت مالیاتی برخوردار می‌گردند. معافیت از مالیات وسیله نقلیه به این معنا است که اتباع خارجی اجازه دارند بدون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده (KDV) یک خودروی جدید از یک فروشنده مجاز خریداری نمایند. لازم به ذکر است با وجود این معافیت‌های مالیاتی، مالیات سالیانه برای جاده (banderol tax) باید پرداخت گردد.