تغییرات جدید در مقررارت اخذ اقامت

تغییرات جدید در مقررات اخذ اقامت ترکیه از طریق خرید ملک

براساس تغییرات ایجاد شده در مقررات اخذ اقامت ترکیه از طریق خرید ملک از مورخ ۱۶/۱۰/۲۰۲۳ تغییرات زیر صورت پذیرفته است. این اصلاحات هنوز اعلان رسمی مکتوب نشده و از طریق تماس تلفنی با شماره ۱۵۷ اداره مهاجرت ترکیه بدست آمده است.

فهرست

تغییرات

  • بعد از ۱۶/۱۰/۲۰۲۳ برخلاف گذشته حداقل مبلغ خرید ملک در تمامی مناطق مجاز برای خرید ملک در ترکیه ۲۰۰ هزار دلار آمریکا تعیین شد که باید بر روی سند معادل این مبلغ براساس نرخ فروش ارز اعلامی از بانک مرکزی ترکیه به لیر درج شود. بنابراین مبلغ حداقل ۷۵ هزار دلار آمریکا برای استانبول، آنکارا و ازمیر و۵۰ هزار دلار برای سایر شهرها و مناطق با اصلاحیه مذکور حذف گردید.
  • کارشناسی ملک که قبلا برای تعیین قیمت اجباری بود از تاریخ مذکور حذف گردید. بنابراین قیمت اعلامی و توافقی طرفین معامله با در نظر گرفتن محدودیت حداقل (۲۰۰هزار دلار) مبنا قرار خواهد گرفت.

توضیحات تکمیلی

همچنین در گذشته، سیستم ثبت املاک در ترکیه براساس صلاحیت ادارات ثبت املاک منطقه ی محل وقوع ملک قرارگرفته بود . یعنی خریدار و فروشنده جهت انجام اقدامات قانونی لازم و ثبت معامله و صدور سند تک برگ به نام خریدار، به اداره ی ثبت املاک محل وقوع ملک مراجعه می کردند.
اما از تاریخ ۴ جولای ۲۰۲۳ طبق تغییرات قوانین، دفاتر اسناد رسمی (موسوم به نوتر) در ترکیه، فقط برای شهروندان ترک، همانند قبل صلاحیت ثبت معامله، صدور سند تک برگ ملک را دارا می‌باشند ولی به موجب قانون جدید، کلیه اتباع کشورهای خارجی و حتی افراد مقیم (دارای اقامت) در ترکیه، می‌بایست ثبت معاملات و صدور سند تک برگ را در سازمان ثبت اسناد و املاک که تنها مرجع دارای صلاحیت صدور سند و ثبت معامله می‌باشد، انجام دهند و دفاتر اسناد رسمی (نوتر) فاقد صلاحیت است و هرگونه اقدامی برای اتباع خارجی در این خصوص، غیرقانونی تلقی می‌گردد.